Top menu

Je brein en jij

17 oktober, 2017 | Categorie: Inspiratie, Nieuws | Tags:



Het brein. Voor mij is het vaak niet meer dan die roze of grijze massa die zich – goed beschermd door een schedel en haar –  bevindt in mijn hoofd. Dat ik er mee denk wil niet zeggen dat ik er vaak óver denk. Maar het brein is misschien wel een van de interessantste dingen om over te leren. Er zijn verschillende dingen die een slechte invloed kunnen hebben op je brein. Hoe ontstaat deze schade aan je brein en – misschien nog wel belangrijker – hoe voorkom je het?

Wat zit er nou eigenlijk in je hoofd?

In ieder geval is bekend dat de hersenen bestaan uit de grote hersenen, de kleine hersenen en de hersenstam. De grote hersenen zijn ook weer opgedeeld in verschillende kwabben. In onderstaand plaatje is in een schema uitgewerkt wat-wat is en wat-wat doet.

Afbeelding 1: (Eigen werk, 2017)
Input afbeelding: (Hersenstichting, z.d.) (Hersenletsel-uitleg, z.d.)

Hoe het dus (eigenlijk) niet moet

Het brein is belangrijk en daarom moeten we er goed voor zorgen. Toch doen we vaak dingen die (onbewust) helemaal niet zo goed zijn voor ons brein. Denk hierbij aan roken, drinken en slecht slapen. Dat laatste kan dan ook weer veroorzaakt worden door je brein, door het steeds bekendere “blauwe licht”. Dat alcohol drinken slecht voor ons brein is weten al veel mensen, maar slaaptekort heeft ook grotere gevolgen dan je denkt. Daarnaast zitten in sigaretten stofjes die niet alleen slecht zijn voor je longen, maar ook in je hersenen schade aan kunnen richten.

Roken
Je hersenen kunnen namelijk wel voor de gek gehouden worden. Dat wil zeggen: het ene stofje kan dezelfde reactie veroorzaken als het stofje wat je kunstmatig inneemt. Een voorbeeld hiervan is nicotine. Nicotine imiteert de werking van de acetylcholine en neemt de werking hiervan vervolgens over. Nicotine prikkelt vervolgens een zenuw waardoor dopamine afgegeven wordt (dopamine zorgt voor een lekker en prettig gevoel). Dit gevoel blijft langer hangen omdat nicotine niet afgebroken wordt, waar acetylcholine dat normaal wel doet. Een van de andere belangrijke stoffen die nicotine imiteert is adrenaline. Nicotine zorgt ervoor dat dit aan het bloed afgegeven wordt, wat ervoor zorgt dat je je minder moe voelt en minder honger hebt (terwijl je niet geslapen en/of gegeten hebt) (Jellinek, 2016).

Alcohol
En wat doet alcohol? Alcohol is een verdovend middel en vertraagt hierdoor de communicatie tussen neuronen. Op lange termijn gaan er ook hersencellen verloren. Dit kan verschillende gevolgen hebben. Deze gevolgen hangen af van de plek waarop de hersencellen verloren zijn gegaan. Verschillende gevolgen kunnen zijn: achteruitgang in intellectuele vaardigheden (schade aan de frontale kwab); verminderde connectie tussen het korte en het lange termijn geheugen (schade aan de hippocampus); stoornissen in de motoriek, coördinatie en evenwicht (schade aan de kleine hersenen) en groeistoornissen (schade aan de hypofyse op jonge leeftijd).
Schade aan de hersenstam – waar de verschillende vitale lichaamsfuncties geregeld worden – kan leiden tot verdoving van ademhaling en/of de hartspier. In dit geval kan er coma optreden en is er een risico op overlijden (Alcoholhulp, z.d.).

Slaaptekort
Door langdurig slaaptekort neemt de hoeveelheid hersenactiviteit in de hippocampus sterk af. Genoeg slaap en een goede nachtrust zijn dus zeer belangrijk voor de gezondheid van je hersenen. Slaaptekort kan er voor zorgen dat we ons focussen op de negatieve ervaringen en hierdoor sneller boos worden. Een uitgerust brein zorgt voor een goed filter op je zintuigen. Wanneer er slaaptekort is, neemt dit filter af. Hierdoor kan er sprake zijn van hallucinaties. Bij slaaptekort is ook sprake van meer moeite met spreken, het sneller nemen van risicovolle beslissingen en het optreden valse herinneringen (iets is niet echt gebeurd). Dit zijn maar enkele voorbeelden van de functioneringsgevolgen van slaaptekort. Naast dat er dus fysieke gevolgen zijn van slaaptekort (de afname van hersenvolume en de hersenactiviteit), is de lijst met functioneringsgevolgen ook nog enorm.

Hoe het dus (eigenlijk) wel moet

Eigenlijk is het heel simpel: zorg ervoor dat je een gezond leven leidt. Let er vooral op dat je genoeg slaapt en dat je op let met alcohol en roken. Zie het maar zo: jij blij, je hersens blij

Feitjes over het brein

  • Je brein bepaalt in 13 milliseconden (0,013 seconden) of iemand aantrekkelijk is of niet (Nederlands Herseninstituut, z.d.)
  • Je brein kan geen pijn voelen (Nederlands Herseninstituut, z.d.)
  • De hersenen bevatten maar liefst 60% vet (Nederlands Herseninstituut, z.d.)

Dit is een bijdrage van Calle de Groot. Calle is student Facility Management aan de HAN in Nijmegen en op dit moment Evenementen productie stagiaire bij 4YoungPeople.

Bronnenlijst

Aankomende evenementen:

Comments are closed.