Top menu

Nieuw is ook echt nieuw

17 augustus, 2017 | Categorie: Inspiratie, Nieuws | Tags:



De oven is stuk
Het ene moment werkt mijn combimagnetron naar volle tevredenheid, zoals hij dat al zeven jaar doet. Het volgende moment is hij stuk! Na de verbazing en het uitzoeken of stuk ook echt stuk is, begint bij mij het denken in oplossingen.

Omdat ik zeer tevreden was over mijn combimagnetron, ga ik op internet op zoek naar precies zo’n zelfde. Alles was fijn aan deze oven. Het formaat, de bediening, wat hij kon. Het is heel jammer dat ik nu geld uit moet geven aan iets dat niet kapot had moeten gaan, maar nu het niet anders kan wil ik het snel regelen. Merk en typenummer leiden me naar diverse websites. Ik zie afbeeldingen die me bekend voorkomen.

Het precieze typenummer kent dit merk niet meer, maar de foto’s die ik zie lijken volledig overeen te komen met het apparaat dat ik nu heb. Met een paar muisklikken bestel ik dus een nieuwe combimagnetron. De postbode brengt hem thuis. Dat heeft als voordeel dat ik niet zelf met zo’n zwaar pakket hoef te sjouwen. En hoe moeilijk kan het zijn. Het gaat alleen maar om het vervangen van iets dat ik al ken.

De postbode komt netjes op de beloofde dag en tijd. Met een steekwagentje met daarop een groot en zwaar pakket, staat hij voor de deur. Ik teken voor ontvangst en neem het pakket van hem over. Met een mesje snij ik het plakband los en open de deksel van de doos. Verpakkingsmateriaal verwijderen, combimagnetron op zijn vertrouwde plek zetten, de stekker in het stopcontact steken en klaar!
Dacht ik …

Tot mijn schrik is dit apparaat helemaal niet precies hetzelfde! Hij is kleiner! Mijn oude bakplaten passen er niet in! En ook de bediening is net effe anders. Ik voel me betrapt. Het blijkt dat ik niet goed heb opgelet tijdens mijn zoektocht naar een vervangend apparaat. Ik heb onvoldoende gekeken naar de maten van mijn oude oven. Ik heb de detailinfo van de nieuwe niet vergeleken met de oude. En als ik nog een keer naar de afbeelding kijk op de website waar ik de nieuwe heb besteld, zie ik dat het plaatje inderdaad net effe anders is. En dat had ik moeten kunnen zien als ik beter had gekeken.

Nu begint het balen pas echt! Ik mis het apparaat dat stuk is gegaan heel erg. En ik heb grote moeite met blij te zijn met deze nieuwe combimagnetron. Bovendien ben ik boos op mezelf over het feit dat ik zo slecht heb opgelet.

Adviesgesprekken
Ik kan me voorstellen dat je je nu afvraagt wat mijn avontuur rond het vervangen van een oven te maken heeft met het voeren van adviesgesprekken. Dat zal ik je uitleggen.

Misschien herken je het feit dat je tijdens een gesprek de volgende gedachtes hebt: ‘Ik heb al eerder een klant of opdrachtgever gehad met precies zo’n zelfde probleem. Hier heb ik al een pasklare oplossing voor.’ En als je deze gedachtes herkent, dan herken je waarschijnlijk ook de neiging om te stoppen met doorvragen. De vervolgstappen in het traject met deze klant of opdrachtgever ga je meer en meer baseren op aannames. En omdat je in alles wat de ander vertelt een bevestiging hoort van je aannames, zie je geen aanleiding om die uit te spreken naar je gesprekspartner. Pas verderop in het traject kom je tot de conclusie dat er toch een aantal zaken anders zijn dan bij eerdere trajecten. En vervolgens gaat het dan over bijsturen, aanpassen en voorkomen dat de relatie met je klant of opdrachtgever schade oploopt.

Terug naar de combimagnetron
Mijn humeur werd vooral beïnvloed door het feit dat ik mijn nieuwe oven maar bleef vergelijken met de oude. Ik werd er zó chagrijnig van! Totdat ik de knop wist om te zetten. Ik besloot voor mezelf dat er nooit een andere combimagnetron was geweest. Het apparaat dat de postbode bij me had afgeleverd was de eerste die ik ooit kocht. Deze ging ik in alle rust eens goed leren kennen. Hoe werken de knoppen, welk formaat bakplaat past erin, welke programma’s zitten erop. Door die switch in mijn mindset kunnen we het nu prima vinden samen.

Terug naar je gesprekken
Elke gesprek is nieuw. Elke gesprek nodigt je uit om oprecht nieuwsgierig te zijn. Elke vooronderstelling vraagt erom om uitgesproken te worden. Elke klant of opdrachtgever verdient het om met frisse blik benaderd te worden. Ook als je elkaar voor de zoveelste keer ontmoet.

Als jij de neiging herkent om met allerlei onuitgesproken aannames gesprekken te voeren, dan kan ik je helpen. Mijn eerst volgende training bij 4YoungPeople is hoe voer je een succesvol gesprek tijdens de workshopavond op 17 oktober in Utrecht. Ik ga graag dan met jou het gesprek aan!

Dit is een bijdrage van trainer Hanneke Janzen, kijk voor meer blogs van haar op: https://www.hannekejanzen.nl/ 

Aankomende evenementen:

Comments are closed.