fbpx

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Zoek op: trainingevenementnieuws

Je bent niet je gewoonten, je hebt ze!

woensdag 21 augustus
Jean-Renald Braaksma
Zelfkennis & Zingeving

Je bed uitrollen, je vervolgens even opfrissen, ontbijten en dan op de fiets naar je werk. Deze routine kennen we allemaal wel. Zo’n vaste routine noemen we ook wel een gewoonte. Maar, hoe komt het dat tanden poetsen vanzelf gaat en naar de sportschool gaan zo lastig is? Zo gewoon zijn gewoonten dus niet, ze komen niet zomaar uit de lucht vallen. De echte vraag is, hoe maak je nou van ‘moeilijke’ doelen een gewoonte, een leefstijl?

Hoe ontstaat een gewoonte?

Gewoonten zijn gedragspatronen die we onszelf hebben aangeleerd of die ons zijn aangeleerd. De meeste mensen creëren gewoonten, doordat ze handelingen opnemen van anderen uit hun omgeving. Deze kunnen komen van bijvoorbeeld je ouders, vrienden, collega’s of zelfs de acteurs en actrices uit jouw favoriete soap. In de meeste gevallen nemen we dit niet bewust waar, het gebeurt dus onbewust. Dit kan zijn dat je altijd eerst je linker sok aantrekt en dan pas je rechter sok of dat je een zak chips opentrekt wanneer je je verdrietig voelt. Soms heb je het dus niet door, maar als je het niet bewust meemaakt hoe verander je dan zo’n gewoonte?

Kunnen we onze gewoontes veranderen?

Omdat gewoontes gedragspatronen zijn en wij als mensen gewoontedieren zijn, is het lastig om deze te veranderen. Maar zeker niet onmogelijk! Wat het lastig maakt om gewoontes te veranderen is dat we ze eerst moeten herkennen of zelfs erkennen. Als je niet weet waarom je doet wat je doet, kun je dat lastig veranderen.

Tip 1: Schrijf het op!

Nu je de gewoonte hebt geïdentificeerd, loop je waarschijnlijk al gauw tegen één of meerdere blokkades aan. Deze blokkades kunnen zowel intern als extern zijn. Een voorbeeld van een interne blokkade kan je zelfbeeld zijn. Je ziet anderen successen behalen en denkt dat je dat zelf niet kan. Door deze onrealistische vergelijking sta je al 1-0 achter. Je raakt gedemotiveerd en blijft hierdoor vastzitten in hetzelfde gedragspatroon. In plaats van jezelf te vergelijken met anderen, moet je jezelf vergelijken met… je raadt het al: jezelf! Kijk wat je vorige week hebt behaald en hoe je deze week al verder bent gekomen. Visualiseer dat je het wel kunt dan ben je al een stap dichter bij je doel.

We hebben niet altijd invloed op wat er om ons heen gebeurt. Daarom zijn er naast interne blokkades ook vaak externe blokkades die invloed hebben op jouw gewoonten. Je omgeving (vrienden, familie en collega’s) is een belangrijke blokkade. De invloed die deze mensen op je hebben kan cruciaal zijn voor de keuzes die jij maakt.  “Roos? Nee die houdt helemaal niet van hardlopen”. Hierdoor raakt Roos minder gemotiveerd om te gaan hardlopen, want het past toch niet bij haar.

Tip 2: Stel haalbare doelen voor jezelf!

Ga je niet ineens voorstellen dat jij de nieuwe Serena Williams wordt volgende maand als je nog nooit een bal in je leven geslagen hebt. Het is erg belangrijk dat je doelen stelt die je kunt bereiken. Een handige tool om dit praktisch en overzichtelijk te maken voor jezelf is doelen SMART te maken (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden).

Tip 3: Zelfdiscipline!

Als je al zover in de blog bent gekomen ontbreekt je motivatie in ieder geval niet, helaas is motivatie alleen niet voldoende om je een nieuwe gewoonte aan te leren. Zoals eerder werd besproken worden gewoonten ontwikkelt door herhaling, herhaling en herhaling. Niet zo glamourous als je waarschijnlijk dacht, maar het proces en de resultaten zullen je harde werk meer dan belonen. Hou dit dan ook aan als je richtlijn.

De drie tips om een gewoonte te veranderen nog even op een rijtje.

Tip 1. Schrijf het op! Om een gewoonte te veranderen moet je eerste de gewoonte kunnen identificeren. Wat ben ik op dit moment aan het doen? Waarom reageer ik op deze manier?

Tip 2. Nu je weet wat je startpunt is, ga je bedenken waar je naartoe wil. Maak je doelen SMART .

Tip 3. Het belangrijkste is zelfdiscipline. Doe in plaats van tien push-ups gewoon één, maar doe dit consistent elke dag. Het klinkt erg cliché, maar positieve gewoontes ontwikkelen begint bij de eerste stap: door het gewoon te doen.