5 tips om je batterij op te laden

dinsdag 29 mei
Leanne Slutter
GezondheidZelfontwikkeling

Reporter:How are you able to fit in daily meditation with such a busy schedule?”

The Dalai Lama:Smiled and replied that on normal days, he meditates for 1 hour in the morning. He then smiled even bigger and said that on extremely busy days, he meditates for 2 hours in the morning.”

Rust is belangrijk voor een mens. Slaap te kort laat je vaak voelen als een zombie de volgende dag. De meeste mensen hebben tussen de 7 en 9 uur slaap nodig om zich helemaal fit te voelen. Volgens het National Sleep Foundation slapen wij gemiddeld 6 uur en 41 minuten per nacht gedurende de werkweek. Zit je laag in je energie door een korte nacht, dan zijn hier 5 tips om je energie level weer te boosten:

  1. Go outside!

Tijd besteden in natuurlijk licht verbetert je alertheid en je humeur, omdat je je ‘feelgood hersenstof serotonine’ een boost geeft. Als je buiten bent, krijg je ook meer energie voor de dag erna en zal je door het daglicht ook beter slapen.

  1. Hit the gym

Het is misschien wel het laatste wat je wilt doen als je moe bent, maar beweging is een uitstekende manier om op te laden. Elke hoeveelheid lichaamsbeweging – zelfs een wandeling van 10 minuten – zal de bloedtoevoer naar alle delen van je lichaam verhogen, waardoor je je energieker voelt. Zorg ervoor dat je de training ten minste drie uur vóór het slapengaan plant, zodat je daarna lekker kunt slapen.

  1. Eat for energy

Zelfs een bescheiden hoeveelheid slaaptekort kan invloed hebben op grehlin en leptine, de hormonen die verantwoordelijk zijn voor het goed functioneren van je metabolisme. Dit kan je een hongergevoel geven en zin in lekkernijen verhogen.

Om te eten voor energie, begin je de dag met een ontbijt dat bestaat uit gezonde koolhydraten, zoals havermout met een halve kop fruit. Sla gedurende de dag geen maaltijden over en zorg ervoor dat je één tot drie koolhydraatrijke snacks eet, zoals een kleine mueslireep, een stuk fruit of een latte macchiato.

  1. Fill your cup

Gebrek aan vocht kan je vermoeid maken, dus zorg ervoor dat je ongeveer 1 ml vocht drinkt voor elke calorie die je eet. Dat betekent dat als je een dieet met 2000 calorieën consumeert, je ongeveer acht kopjes (2 liter) vocht per dag nodig hebt om gehydrateerd en energiek te blijven. Water is niet de enige optie: je kunt ook hydrateren met melk, thee en nat voedsel, zoals yoghurt en soepen. Houd je van koffie, dan zal het drinken van cafeïne je tijdelijk meer alert maken door slaap inducerende chemicaliën in de hersenen te blokkeren. Zorg er wel voor dat je de inname beperkt tot drie 8 oz. (250 mg) cafeïne per dag.

  1. Do a mini-meditation

Mediteren kan je weer van energie voorzien door je geest en lichaam te ontspannen, zegt Toronto mind-body therapeut Louise Gabrielle. Breng midden in de dag vijf minuten door met een bewuste ontspanningsoefening: ga liggen op de grond met je kuiten en voeten op een stoel. “Als je benen omhoog staan, is het heel goed voor het regenereren van het lichaam,” adviseert Gabrielle. Als je wilt, voeg dan wat zachte ademhaling toe en adem langzaam in. Richt de aandacht van je geest op elk lichaamsdeel en nodig je hele lichaam uit om te ontspannen.

Hopelijk heb jij iets aan deze tips en krijg je meer energie op je werk!

Gerco van Dijk

Bekijk profiel