fbpx

Zoeken

Search
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Zoek op: trainingevenementnieuws

Hoe kan je omgaan met de angst dat je iets mist? (FOMO)

dinsdag 7 mei
Kim de Vries
VitaliteitZelfkennis & Zingeving

Daar zit je dan. Met een gemberthee en Netflix op de bank. Eigenlijk ben je best content. Tijdens een saai moment grijp je naar je telefoon en opent Whatsapp. Je ziet dat je beste vrienden in een bar staan en het volgens hen ‘súúúper gezellig’ hebben. Op dat moment voel je een ongemakkelijk gevoel opkomen. Je hart begint sneller te kloppen, je voelt een blok in je maag en er ontstaat een wervelwind van gedachten. Je moet er nu dan toch aan geloven: je lijdt aan FOMO (Fear Of Missing Out). Je bent bang dat je iets mist en hebt het gevoel dat andere mensen leukere dingen aan het doen zijn dan jij. Ook ben je spontaan minder blij met je gemberthee en Netflix. Herkenbaar?

Waar komt het vandaan?
FOMO heeft eigenlijk altijd al bestaan. Bij een groep willen horen zit diep geworteld in de mensheid, vergelijk het met de behoefte aan onderdak en voedsel. Vanuit evolutionair oogpunt was dit heel handig; de kans om te overleven was tenslotte groter in een groep. Anno 2019 staat ons brein nog steeds in deze overlevingsstand om bij een groep te willen horen. Sinds de komst van social media is dit alleen maar erger geworden.

Wat kun je eraan doen?

Het gras lijkt groener
De levens van anderen zien er natuurlijk hartstikke leuk uit op foto’s; neem de befaamde schommelfoto op Bali. Jij ziet een mooi wit strand, blauwe zee en mooie mensen. Wat je niet ziet is de rij met toeristen die te wachten staat voor een foto. En je neef op wereldreis die al zijn spullen heeft weggedaan, heeft waarschijnlijk al een week diarree en begint zijn reispartner een beetje zat te raken. Dat zie je allemaal niet op die foto. Dikke kans dat zij stiekem ook best zin hebben in een avondje gemberthee en Netflix. Zo zie je maar: alles is relatief.

Beperk social media
Af en toe besef ik hoe bizar social media eigenlijk is. In dit digitale tijdperk krijgen wij 20 keer meer informatie binnen dan 20 jaar geleden(!). We zijn altijd maar op de hoogte van elkaars leven én altijd bereikbaar. Wat voor rol speelt social media in jouw leven? Let er eens op hoe vaak jij op je telefoon kijkt. En bedenk voor jezelf: word ik er blij van? Zo nee, haal die apps dan van je telefoon af. Zo ja, laat het lekker staan. Om FOMO tegen te gaan is het dan wel wijs om wat te minderen. Je hebt hiervoor speciale apps of extensies.

Maak lijstjes
Ik hou van lijstjes! Lijstjes houden mijn gedachten scherp, geven me focus en niet geheel onbelangrijk: ik hou van het afstrepen van een behaald doel. Als ik rusteloos ben maak ik een prioriteitenlijst met dingen die ik wil doen. Zo krijg ik focus en inzicht in wat belangrijk voor mij is. Bedenk wat jij graag nog wil doen. Wil je graag gitaar spelen, schilderen, salsa dansen of misschien schaken? Kies voor dingen die je echt leuk vindt en geniet daar extra van.

Nog steeds FOMO? Probeer een lijstje te maken met dingen waar je dankbaar voor bent. Geen nieuwe truc, maar wel effectief. Het helpt je om meer in het nu te leven en je eigen leven meer te waarderen.

Weet: we missen allemaal altijd dingen
Juist. Het geldt dus niet alleen voor jou. Iedereen heeft FOMO. Die neef op wereldreis zit op dit moment niet lekker op de bank met Netflix. Na al die hitte, nachtbussen en hostels heeft hij hier waarschijnlijk best zin in. Accepteer dat dingen missen normaal is en dat het niet erg is. Dus accepteer het onprettige gevoel en lach erom. Je leven telt zo’n 34800 dagen, in die dagen kun je nooit overal bijzijn. Zélfs als dat zou kunnen – dat wil je niet.

Zoek de bron
Het kan helpen om je gevoel te onderzoeken. Waarom voel je je onzeker? Heb je het gevoel dat je wordt buitengesloten door je vrienden? Bespreek dat dan! Je gevoel uitspreken is spannend, maar ik ben altijd blij als ik het heb gedaan. Word je onzeker door het leuke werk van je ex-collega? Bedenk dan of jij je baan nog wel zo leuk vindt. Misschien voel je je wel naar door alle vakantiefoto’s; bedenk dan eens hoe jij je leven optimaal vorm kunt geven.

Het leven mag af en toe saai zijn
Ik vind het soms echt heerlijk om saai te zijn. Beetje sporten, beetje lezen, beetje wandelen. Dan eten of koffie leuten. Saai zijn is oké. Echt. Dus ontspan daar op de bank. Wees tevreden. Dan is dat nare FOMO gevoel vast snel verdwenen.

 

Wil je echt niets missen?
Kijk snel in onze agenda!